Case: Stromae – Mosaert

In de pers op vrijdag 27 april 2018:
Stromae lost na drie jaar nieuw nummer (dat 8 minuten duurt)

Fans hebben er lang op moeten wachten, maar Stromae heeft afgelopen nacht – na bijna drie jaar – een nieuwe single uitgebracht. Het nummer duurt zo maar even 8 minuten en 40 seconden en wellicht komt er geen ingekorte versie. 

Met nummers als “Alors on danse”, “Papaoutai” en “Ta fête” reeg Stromae de hits aan elkaar. Zijn populariteit was gigantisch, maar de afgelopen jaren verdween hij wat van het muzikale toneel. Dat kwam onder meer door de slechte reactie die hij had ontwikkeld op een medicijn tegen malaria. 

In september 2015 bracht hij nog het nummer “Quand c’est” uit, maar nadien werd het stil. Tot nu. Afgelopen nacht lanceerde de zanger een nieuw nummer onder de naam “Défiler”. Om 8 uur vanochtend volgde er dan de videoclip. 

De single duurt zo maar even 8 minuten en 40 seconden en wellicht komt er geen ingekorte radioversie. Het nummer is gelinkt aan Capsule n°5. Dat is de nieuwe kledinglijn van Mosaert, het modelabel van Stromae. 

(bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/04/27/stromae-defiler/, geraadpleegd 28/04/2018)

In dat laatste zinnetje van het persartikel schuilt de genialiteit van Stromae en zijn inzicht in de media- en entertainment business.

In de kern van dit alles zit het omni-creatieve brein van “maestro” Paul Van Haver; wat tot leven komt via het medium muziek onder de noemer Stromae. In de muziekwereld zien we al veel langer een kruisbestuiving tussen verschillende businessmodellen, waarbij artiesten meer en meer verplicht worden om opnieuw na te denken over hun creatieve platformen: zijn fans nog bereid zoveel te betalen voor een muziek-album als pakweg 20 jaar geleden? Kan je vandaag nog het grote geld verdienen door een album enkel te promoten via radio- en tv-shows? Of is de concert- en festivalbeleving vandaag veel belangrijker geworden voor de consument en is het voor dit product dat de fan bereid is veel te betalen?

Als je je beperkt tot basisrichtlijnen, kom je al snel uit op extra financiële geldstromen via merchandising, productplacement-deals in de liedjesteksten of tijdens fotoshoots en zelfs licentie-overeenkomsten waarbij de naam van de desbetreffende artiest op een flesje parfum of een kledinglijn wordt geplaatst.

Paul Van Haver gaat hierin nog een stap verder, of laat ons zeggen “hoger”: hij beperkt zijn niet tot zijn muzikale talent, maar keert terug naar de essentie van zijn creativiteit en gaat die opnieuw inzetten via een ander medium, nl. kledij dankzij zijn fashionlabel Mosaert.

“Mosaert is an independent creative label based in Brussels and whose main activities are centered around the music industry, the audio-visual sector and the clothing industry.”

Marketing in een wereld vol beleving - Mosaert Stromae

Bron: https://mosaert.com/, geraadpleegd 29/04/2018

ps: bekijk/luister zeker ook nog eens dit interview met Paul Van Haver door Studio Brussel

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s