In onze Westerse maatschappij worden we vandaag overstelpt met allerlei vormen van marketingboodschappen. Of het nu is om ons onder te dompelen in één of andere belevingswereld van een merk of een product, om ons te vertellen waarom we de nieuwste film uit Hollywood zeker via Netflix moeten bekijken, waarom dat festival onze zomer zoveel beter zal maken of waarom we die vakantie absoluut online moeten boeken; je kan er niet omheen, organisaties en merken zetten vandaag massaal veel middelen in om er zeker van te zijn dat we blijven genieten van onze drang om te consumeren.
Vanuit het bedrijfsaspect van de brede media- en entertainment wereld kunnen we als marketeers heel wat leren. Het is een sector die al veel langer dan vandaag verplicht is om disruptief uit de hoek te komen en in te spelen op het veranderende consumptiegedrag van de consument. Want zeg nu zelf: hoe lang is het al geleden dat u zelf nog een CD hebt gekocht? Of naar de videotheek bent gegaan? In de kern veranderen veel creatieve concepten niet, maar de producten die deze concepten uitdragen, de distributiekanalen en de businessplannen om deze creatieve concepten om te zetten in één of andere currency – zij het euro’s, kijkcijfers of clicks&bites – zijn de afgelopen decennia enorm veranderd.
Het is niet voor niets dat bedrijven zoals Studio100, Club Brugge, Golazo of Live Nation veel bewuster inzetten op de totaal-beleving rond hun producten. En dat kunnen zowel evenementen, merchandising, artiesten, films, muziek, sporthappenings en nog veel meer zijn.
Dit managementboek biedt een antwoord op vragen zoals “Hoe kan je een beleving optimaal benutten?”, “Hoe kan ik mensen emotioneel raken met mijn merk?”, “Hoe zorg ik ervoor dat mensen zeker mijn product kopen, of naar mijn muziek luisteren, of naar mijn festival komen?”, “Wat is het beste businessmodel voor mijn creatieve concept?” of “Hoe kan ik mensen enthousiast maken en een hele community creëren rond mijn merkwaarden?”
Het boek combineert klassieke marketingtheorieën en –strategieën met nieuwe mediatactieken. Want als je vandaag een sterk creatief concept hebt bedacht, ligt er een rijkdom aan nieuwe technologieën aan jouw voeten om zelf al bloggend en al vloggend met de juiste content je evenement te promoten, je producten te verkopen of zelfs de wereld te veroveren!
Je kan het boek op vele websites kopen, o.a. op www.managementboek.nl
Christoph Vandewiele
gastprofessor Media en Entertainment Business – Thomas More
oprichter Think Tank Experts – Antwerpen