Open vs. Closed – What’s up, dog?

Samen met mijn Nederlandse collega’s René Sluijk en Pam Werdler heb ik recent een onderzoek uitgevoerd rond het functioneren van de “openheid” vs. “geslotenheid” van een advertentie in een “narrow casting” situatie bij het Kruidvat (zie foto). Dit deden we onder leiding van professor dr. Marnix S. van Gisbergen van Breda University of Applied Sciences.

Hiervoor hadden we een fictieve advertentie voor anti-rimpel crème opgemaakt, zogezegd voor het P&G merk Olaz.

12 vrouwen in Nederland, 6 vrouwen in België werden online via een video call bevraagd naar hun mening over de 2 verschillende versies van die advertentie. Als gevolg van alle Covid-19 beperkingen, werden de respondenten meegenomen in een verhaal waarin ze zogezegd aan het winkelen zijn in het Kruidvat en langs de rekken een display zien.

Screenshot 2020-07-13 at 14.36.05

Het opzet, de theorie, de onderzoeksmethodologie en de resulaten vind je in onderstaande academische poster samengevat.

Voor de liefhebbers: helemaal onderaan deze pagina vind je alle relevante referenties.

Academische poster van het onderzoek:

Full Circle - Academic Poster - OLAZ - EMMI

Download de hoge resolutie poster hier:
Full Circle – academic poster – EMMI – Sluijk, Werdler, Vandewiele – 20200713

References:

Davies, Nigel & Clinch, Sarah & Alt, Florian. (2014). Pervasive Displays: Understanding the Future of Digital Signage. Synthesis Lectures on Mobile and Pervasive Computing. 8. 1-128. June 27th retrieved from: https://doi.org/10.2200/S00558ED1V01Y201312MPC011

Dewan, R., Jing, B. & Seidmann, A. (2002). Informative Narrowcasting with Consumer search. Proceedings of the 35th Annual Hawaii International Conference on System Sciences.

Durmaz, G., Suher, H. K., & Bir, C. S. (2015). Elaboration Likelihood Model (ELM) In Print Advertisements: A Content Analysis of Advertisements Which Is Positioned In Special and General Interest Magazines. Journal of Yaşar University, 11(41), 45–55.

Eco, U. (1979), The Role of the Reader: Explorations in the Semiotics of Texts, London: Indiana University Press.

Elfil, M., & Negida, A. (2016). Sampling methods in Clinical Research; an Educational Review. June 23rd retrieved from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5325924/

Pfeuffer, A. (2015). The Effectiveness of Radical Openness in Online Advertising. Communication Research Reports. 32. 45-53. June 25th retrieved from: https://doi.org/10.1080/08824096.2014.989974

Floyd, D. L., Prentice-Dunn, S., & Rogers, R. W. (2000). A meta-analysis of research on protection motivation theory. Journal of Applied Social Psychology, 30(2), 407–429.

Ketelaar, P. E., Gisbergen, M.S., & Bosman, J. A. M. (2004). Open and closed advertisements : moderating effects of comprehension on appreciation. June 24th retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/242259325_Open_and_closed_advertisements_moderating_effects_of_comprehension_on_appreciation

Ketelaar P., Van Gisbergen, M., Bosman, A.M. & Beentjes, J. (2010) The Effects of Openness on Attitude toward the Ad, Attitude toward the Brand, and Brand Beliefs in Dutch Magazine Ads. Journal of Current Issues & Research in Advertising, 32:2, 71-85. June 30th retrieved from: DOI: 10.1080/10641734.2010.10505286

Ketelaar, P. & Van Gisbergen, M. (2006). Openness in Advertising. Occurrence and effects of open advertisements in magazines. Doctoral Dissertation. Radboud University, Nijmegen.

O’Reilly, L., (2019). P&G’s Olay first to trial new in-game ad. Marketingweek website. June 23rd retrieved from: https://www.marketingweek.com/pgs-olay-first-to-trial-new-in-game-ad/

Maddux, J. E., & Rogers, R. W. (1983). Protection motivation and self-efficacy: A revised theory of fear appeals and attitude change. Journal of Experimental Social Psychology, 19(5), 469–479

McQuarrie, E. F., & Phillips, B. J. (2005). INDIRECT PERSUASION IN ADVERTISING: How Consumers Process Metaphors Presented in Pictures and Words. Journal of Advertising, 34(2), 7–20.

Petty, R. E., & Cacioppo, J. T. (1986). The Elaboration Likelihood Model of Persuasion. Advances in Experimental Social Psychology, 19, 123–205.

Petty, R. E., Heesacker, M., & Hughes, J. N. (1997). The Elaboration Likelihood Model: Implications for the Practice of School Psychology. Journal of School Psychology, 35(2), 107–136.

Rogers, R. W. (1975). A Protection Motivation Theory of Fear Appeals and Attitude Change1. The Journal of Psychology, 91(1), 93–114.

Rogers, R. W., & Prentice-Dunn, S. (1997). Protection motivation theory. In D. Gochman (Ed.), Handbook of health behavior research: Vol. 1. Determinants of health behavior: Personal and social (pp. 113-132). New York, NY Plenum.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s